CARA MENCORAKKAN KOMUNIKASI YANG BERETIKA DALAM MANA-MANA BIDANG AMALAN KOMUNIKASI YANG DIPILIH
Komunikasi adalah pemindahan maklumat dari satu orang ke orang lain, sama ada atau tidak ia menimbulkan keyakinan. Tetapi maklumat yang dipindahkan mesti difahami oleh penerima menurut G.G. Brown. Komunikasi memberi, menerima atau bertukar idea, maklumat, isyarat atau mesej melalui media yang sesuai, membolehkan individu atau kumpulan untuk memujuk, mencari maklumat, memberi maklumat atau menyatakan emosi.
Bagaimana cara untuk mencorakkan komunikasi, salah satu cara untuk melihat perancangan komunikasi adalah dengan lapan langkah iaitu langkah pertama merupakan, kenal pasti maksud komunikasi yang di lakukan. Dimana iyanya bergantung kepada apa yang cuba dicapai dengan strategic komunkasi adakah untuk mendidik orang ramai mengenai isu atau maklumat yang ingin disampaikan. Selain itu langkah yang kedua merupakan. Dimana kita mengenal pasti audiens. Iaitu kepada siapa yang cuba disasarkan untuk menerima mesej tersebut. Dengan mengetahui siapa audiens adalah untuk merancang komunkasi yang logik untuk dibincangkan.
Selanjutnya, merupakan langka yang ketiga iaitu mesej. Kandungan dalam mesej tersebut dimana kandungan mesej tersebut dapat membuat mesej untuk masyarakat lebih berfikir, meranang kandungan mesej untuk menjadikannya mesej yang berkesan kepada khlayak. Langkah yang keempat merupakan sumber siapa sumber yang boleh dipercayai untuk sesuatu maklumat tersebut. Yang kelima merupakan merancang untuk halangan dan kecemasan. Perancangan krisis harus menjadi sebahagian dari apa-apa pelan komunikasi, siapa yang bertanggungjawab terhadap apa yang berkaitan, membetulkan kesilapan dan membuat keputusan.
secara kseluruhannya, kita perlu mempunyai ilmu yang cukup hal ini bagi mencorakkan komunikasi dalam mana-mana bidang komunikasi yang dipilih. hal ini kerana, jika kita tidak mengetahui cara yang betul ianya akan menjadi sukar untuk membentuk satu komunikasi yang beretika. oleh itu, diatas terdapat lapan cara untuk mencorakkan komunikasi beretika bagi mana-mana bidang komunikasi yang dipilih.
ReplyDeleteNURUL INTAN SURAYA BINTI MURTAZADI
ReplyDeleteSaya bersetuju dengan penulisan anda ini, dalam bidang berkomunikasi yang kita pilih haruslah mempunyai beretika dalam menyampaikan sesuatu maklumat. Mungkin saudari boleh menambahkan ciri-ciri etika dalam kewartawanan dan perhubungan awam. Ini adalah cadangan dalam penambahan pengetahuan kita.
Saya bersetuju dengan padangan anda bahawa etika adalah penting dalam bidang komunikasi. Dan kita mengetahui bahawa komunikasi adalah untuk memberi maklumat kepada khalayak. Namun, dalam konteks iklan, para pengiklan akan memperkenalkan produk mereka dengan pelbagai cara untuk melariskan dan menjadi tumpuan pelanggan. Oleh itu, adakah perlu dalam konteks periklanan masih menerapkan etika dalam memperkenalkan produk mereka kepada pelanggan? Jelaskan.
ReplyDeleteterima kasih kepada penulis kerana menerangkan cara untuk mencorakan komunkasi yang beretika dengan lebih mudah difahami. bagi pendapat saya sememangnyan komunkasi ini merupakan medium untuk menyampaikan maklumat kepada khalayak. tanpa komunikasi yang baik maklumat yang diperolehi kemungkinya tidak jelas atau tidak benar. oleh itu cara untuk mencorakan komunkasi yang beretika sebagaimana penulis nyatakan sangat menarik untuk di aplikasikan dalam harian untuk berkomunikasi. ini juga akan menjadikan iyanya sebagai komunikator yang berkesan dengan mengikuti langkah-langkah yang diberikan.
ReplyDeleteSaya bersetuju bahawa dalam mencorakkan komunikasi yang beretika itu memerlukan tindakan yang strategi agar komunikasi itu dapat disampaikan dengan betul
ReplyDelete