Buku Republik oleh Plato
Republik merupakan buku yang
ditulis oleh Plato pada sekitar tahun 427-348 SM yang mana buku ini terbahagi
kepada 10 bahagian buku. Dalam buku ini, Socrates merupakan watak utama. Tema
utama dalam buku yang ditulis oleh plato ini adalah tentang keadilan. Dalam
konsep Plato tentang keadilan, terdapat 2 jenis keadilan iaitu keadilan
individual dan keadilan dalam negara. Untuk mencari maksud yang sebenar tentang
keadilan ini, maka perlulah mencari
sifat-sifat dasar dari keadilan. Keadilan bermakna seseorang mengehadkan diri
untuk bekerja dan meletakkan dalam kehidupan sesuai dengan pangkat dan
keupayaan. Plato menyatakan bagaimana Socrates berkata mengenai keadilan dalam
pemerintahan perlembagaan yang bermaksud bagaimana seseorang individu untuk berhubungan
antara satu sama lain dalam kehidupan masyarakat.
Dalam buku republik, plato
menceritakan tentang Polemarkus yang mendakwa bahawa keadilan ialah dengan cara
membantu rakan-rakan dan merosakkan musuh dan ini adalah apa yang orang berhutang.
Walaubagaimanapun mendapat Bantahan Socrates terhadap definisi Polemarkus
adalah seperti berikut: (i) Adakah ini sesuai dalam perubatan atau memasak.
(ii) Orang yang adil juga akan baik pada perkara-perkara yang tidak berguna dan
menjadi tidak adil. (iii) Kita sering tidak tahu siapa kawan dan musuh kita.
Oleh itu, kita boleh merawat orang-orang yang kita fikir adalah kawan atau
musuh kita dengan baik atau teruk. Adakah ini menjadi keadilan?. (iv) Ia tidak
sepatutnya merawat sesiapa sahaja bahkan dengan musuh.
Dalam buku yang kedua, Glaucon
membahagikan perkara-perkara baik kepada tiga kelas iaitu perkara yang baik
dalam diri mereka, perkara yang baik dalam diri mereka dan akibatnya, dan
perkara-perkara yang baik hanya untuk akibatnya. Adeimantus memperluaskan
keadilan dan pertahanan Glaucon terhadap keadilan dengan menegaskan bahawa reputasi
keadilan lebih baik daripada keadilan itu sendiri, sehingga orang yang tidak
adil yang mampu menjaga reputasi menjadi adil akan lebih bahagia daripada orang
yang adil. Oleh itu, perbincangan tentang pelbagai cara yang tidak adil dapat
memperoleh reputasi keadilan. Dalam buku yang ketiga, Socrates meneruskan
langkah-langkah penapisan puisi politik iaitu dunia bawah tidak boleh digambarkan
sebagai tempat yang buruk, pahlawan dan tuhan tidak boleh dipersoalkan supaya
para penjaga dapat keberanian.
Plato juga menulis tentang negara
yang ideal yang mana Socrates mengatakan terdapat empat cara bagi mendapatkan
pemerintahan negara yang ideal iaitu melalui kebijaksanaan, keberanian,
keserhanaan dan keadilan. kebijaksanaan bermaksud mengetahui cara terbaik untuk
menangani sendiri dan dengan negara-negara lain. Keberanian adalah pendapat
sebenar tentang keadaan yang bahaya ataupun tidak bahaya dengan kata lain
seseorang tahu apa yang harus ditakuti seperti malu kepada kekalahan, manakala
yang tidak perlu ditakuti adalah kecederaan dan kematian yang juga disebut
keberanian. Kesederhanaan adalah persetujuan yang unggul dan lebih rendah
daripada hak untuk memerintah. Keadilan bagi mencapai negara yang ideal adalah
setiap kelas melaksanakan peranannya sendiri dan tidak terlibat dalam hal ehwal
kelas-kelas lain.
Seterusnya dalam buku republik
juga menceritakan tentang Socrates yang memulakan perbincangan mengenai
pemerintahan politik yang tidak adil dan individu yang tidak adil. Bagi
Socrates, wanita harus melakukan pekerjaan yang sama dengan lelaki. Socrates
bertindak balas dengan menunjukkan bahawa perbezaan semulajadi antara lelaki
dan wanita tidak relevan apabila ia berkaitan dengan pekerjaan melindungi dan
memerintah bandar. Selain itu, Socrates mendakwa bahawa model kota adil tidak
boleh berlaku sehingga ahli falsafah memerintah sebagai raja atau raja menjadi
ahli falsafah. Dia juga menyatakan bahawa ini adalah satu-satunya jalan yang
mungkin untuk mencapai kebahagiaan lengkap dalam kehidupan awam dan swasta. Hal
ini demikian, Ahli falsafah suka kepada kebijaksanaan, terutamanya dalam melihat
kebenaran.
Kesimpulannya, buku Republik ini adalah salah usaha yang kuat untuk menentukan
keadilan kepada individu dan negara. Selain itu, buku ini juga menunjukkan
puncak kekuatan dialektik dan kuasa kesusasteraannya. Oleh itu, buku ini adalah
berguna bagi mereka yang ingin terlibat dalam pemikiran falsafah, terutamanya
bagi falsafah sosial, politik, dan negara. Selain itu, plato telah menulis buku
ini untuk mencari pemahaman tentang falsafah perkataan, mempersoalkan persepsi
kita mengenai realiti, dan membincangkan pelbagai jenis undang-undang dan
menunjukkan kelebihan dan kelemahan mereka.
Plato Republic merupakan buku yang ditulis oleh Plato dan mempunyai 10 bahagian. Buku di atas merupakan bahagian 1. Socrates dan Glaucon melawat Piraeus untuk menghadiri festival untuk menghormati dewi Thracian Bendis (327a). mereka dibawa ke rumah Polemarkus (328b). Socrates bercakap kepada Cephalus tentang usia tua, faedah menjadi kaya, dan keadilan (328e-331d). orang tidak akan mendakwa bahawa ia hanya untuk mengembalikan senajata yang berhutang kepada teman, sehingga keadilan tidak benar dan mengembalikan apa yang ada hutang sebagai tuntutan Cephalus. Perbincangan anatar Socrates dan Polemarkus.
ReplyDeletePolemarkus mendakwa bahawa keadilan membantu rakan-rakan dan merosakkan musuh dan ini adalah apa yang orang berhutang. Bantahan Socrates terhadap definisi Polemarkus adalah seperti berikut (i) Adakah ini sesuai dalam perubatan atau memasak? Jadi dalam knteks apakah perkara ini? (ii) Orang yang adil juga akan baik pada perkara-perkara yang tidak berguna dan menjadi tidak adil. (iii) kita sering tidak tahu siapa kawan dan musuh kita. Oleh itu, kita boleh merawat orang yang kita fikir adalah kawan atau musuh kita dengan baik atau teruk. Adakah ini menjadi keadilan?. (iv) Ia tidak sepatutnya merawat sesiapa saja yang teruk, bahkan bukan musuh. Perbincangan antara Socrates dan Thrasymachus.
Thrasymachus mendefinisikan keadilan sebagai kelebihan atau apa yang bermanfaat kepada yang lebih kuat (338c). Keadilan adalah berbeza di bawah rejim politik yang berlainan mengikut undang-undang, yang dibuat untuk memenuhi kepentingan golongan yang kuat (kelas pemerintah dalam setiap rejim, 338e-339a). Socrates memerlukan klarifikasi definisi: adakah itu bermakna keadilan adalah apa yang lebih kuat berfikir bermanfaat bagi mereka atau apa yang sebenarnya memberi manfaat kepada mereka (339b)? Dan tidakkah penguasa yang kuat membuat kesilapan dan kadang-kadang membuat undang-undang yang tidak memberi kelebihan mereka (339c)? Thrasymachus menegaskan bahawa yang lebih kuat adalah benar-benar hanya mereka yang tidak membuat kesilapan tentang apa yang mereka kelebihan (340d). Socrates bertindak balas dengan perbincangan seni atau kerajinan dan menunjukkan bahawa tujuannya adalah untuk melakukan apa yang baik untuk subjeknya, bukan apa yang baik untuk pengamal (341c). Thrasymachus mencadangkan bahawa beberapa seni, seperti gembala, tidak melakukan ini melainkan bertujuan untuk memanfaatkan pengamal (343c). Dia juga menambah tuntutan bahawa ketidakadilan adalah dalam segala hal yang lebih baik daripada keadilan dan bahawa orang yang tidak adil yang melakukan ketidakadilan tidak dapat dibuktikan selalu lebih bahagia daripada orang yang adil (343e-344c). Paradigma orang bahagia yang bahagia adalah tiran yang dapat memuaskan semua hasratnya (344a-b). Socrates menegaskan bahawa kekhawatiran gembala bagi kambingnya adalah berbeza dari keprihatinannya untuk menghasilkan wang, yang melampaui seni (345c) dan tidak ada kuasa atau seni yang memberi manfaat kepada dirinya sendiri (346b). Socrates mendakwa bahawa penguasa terbaik enggan untuk memerintah tetapi melakukannya kerana keperluan: mereka tidak mahu diperintah oleh orang yang rendah diri (347a-c).
Socrates menawarkan tiga hujah yang memihak kepada kehidupan adil atas kehidupan yang tidak adil: (i) manusia adil adalah bijak dan baik, dan orang yang tidak adil jahil dan tidak baik (349b); (ii) ketidakadilan menghasilkan ketidakharmonian dalaman yang menghalang tindakan yang berkesan (351b); (iii) kebajikan adalah kecemerlangan dalam fungsi sesuatu dan orang yang adil hidup lebih bahagia daripada orang yang tidak adil, kerana ia melakukan pelbagai fungsi jiwa manusia dengan baik (352d). Socrates tidak berpuas hati dengan perbincangan itu kerana suatu laporan keadilan yang mencukupi perlu sebelum mereka dapat menangani sama ada kehidupan yang adil lebih baik daripada kehidupan yang tidak adil (354b).
NURUL INTAN SURAYA BINTI MURTAZADI
ReplyDeletePlato wrote the Republic in 380BC and the first book of Plato`s Republic is concerned with justice what is justice and why should one behave justly are two questions which Socrated. Definition of justice is proposed by cephalus is an old wise and very wealthy man.
Written in 380 BC, The Republic essentially consists of Socrates discussing the meaning and nature of justice with various men, speculating how different hypothetical cities, underpinned by different forms of justice, would fare. Confusingly, The Republic is not about a republic. The society described would be more accurately termed a polity.
Plato’s solution is a definition of justice that appeals to human psychology rather than supposed behaviour. Plato was the first Western philosopher to apply philosophy to politics. His ideas on, for example, the nature and value of justice, and the relationship between justice and politics, have been extraordinarily influential. Written after the Peloponnesian War, The Republic reflected Plato’s perception of politics as a dirty business that sought mainly to manipulate the unthinking masses. It failed to nurture wisdom.
It starts out as a dialogue between Socrates several young men on the nature of justice. The claim is that justice is whatever is in the interest of the strong, an interpretation which Socrates explains would lead to disharmony and general unhappiness. The dialogue explores two central questions. The first question is “what is justice?” Socrates addresses this question both in terms of political communities and in terms of the individual person or soul. He does this to address the second and driving question of the dialogue: “is the just person happier than the unjust person?” or “what is the relation of justice to happiness?” Given the two central questions of the discussion, Plato’s philosophical concerns in the dialogue are ethical and political. In order to address these two questions, Socrates and his interlocutors construct a just city in speech, the Kallipolis. They do this in order to explain what justice is and then they proceed to illustrate justice by analogy in the human soul. On the way to defending the just life, Socrates considers a tremendous variety of subjects such as several rival theories of justice, competing views of human happiness, education, the nature and importance of philosophy and philosophers, knowledge, the structure of reality, the Forms, the virtues and vices, good and bad souls, good and bad political regimes, the family, the role of women in society, the role of art in society, and even the afterlife.
ideo ini berkaitan dengan sebuah buku yang berkaitan dengan Plato: The Republic - Book 1 Summary and Analysis. Plato menekankan mengenai keadilan dan mengapa kita perlu bersikap adil dalam kehidupan. Terdapat banyak manfaat sekiranya kita menggunakan nilai-nilai atau norma yang baik dalam kehidupan ini. Socrates mengatakan bahawa keadilan adalah berbuat baik kepada kawan, dan memusuhi musuh yang nyata di depan mata. Keadilan juga adalah kekuatan dalam sesebuah kerajaan, bagaimana kerajaan memerintah negara, membuat dasar negara dengan keadilan yang mereka bawa, keadilah juga adalah minat kepada keadilan kerana, semua yang ada di Bumi ini mempunyai nilai-nilanya yang tersendiri.
ReplyDeleteMelalui penulisan ini, Plato telah menulis satu buku berkaitan dengan keadilan yang mana ia membandingkan beberapa ahli falsafah. Socrates merupakan watak utama dalam penulisan ini. Oleh itu dapat saya simpulkan bahawa Socrates sememangnya merupakan seorang bapa falsafah politik kerana ia tidak hanya menyumbang banyak dalam pemikiran berkaitan keadilan kepada individu dan keadilan kepada negara tetapi juga bagaimana untuk mentakbir sesebuah negara.
ReplyDelete